اوکراین بی خواب: نمایشگاه واقعیت جنگ را در اولین سالگرد درگیری منعکس می کند

به مناسبت یک سال از حمله روسیه به کشور، اوکراین بی خواب از 17 تا 26 فوریه در مرکز هنری جدید KULT XL Ateliers در Ixelles نمایش داده می شود.

بیش از 25 اثر از عکاسان، فیلمسازان و هنرمندان اوکراینی را به نمایش می گذارد که هر کدام بینش شخصی خود را در مورد غنایم وحشتناک جنگ منعکس می کنند.

غرفه داران شامل هنرمند تجسمی تحسین شده VK، Anton Abo، Pash Velychko، Bohdana Davydiuk و Yulia Danilevska و دیگران هستند. کلمه «بی خواب» در عنوان نمایشگاه، خلق و خوی کسانی است که زندگی شان در اثر درگیری از هم پاشیده شده است. بسیاری از بازماندگان – به اعتراف خودشان – از زمان ورود نیروهای روسی به داخل در 24 فوریه 2022 از بی خوابی حاد رنج برده اند.

هنرمندان بر روی چند هفته اول تهاجم تمرکز می کنند، زمانی که تأثیر درگیری زندگی ها را کاملاً متحول کرد. علاوه بر مجموعه‌های عکس، تصاویر و پوشش صوتی گزارش‌های شاهدان عینی، از بازدیدکنندگان دعوت می‌شود تا برای تجربه واقعی واقعیت مجازی «Wer Ukraine» از هدست استفاده کنند. این یک نمای 360 درجه از تخریب شهرهایی مانند کیف و خارکف را ارائه می دهد و تقریباً از نزدیک صحنه هایی را که شهروندان اوکراینی در طول 12 ماه جنگ تحمل کرده اند، نشان می دهد.

اولیویه بومار، هماهنگ کننده نمایشگاه با ماکسنس پنیگو، قبل از جنگ در اوکراین کار می کرد و علاقه عمیقی به مردم و کشور دارد. او به بولتن گفت که این نمایشگاه فرصتی منحصر به فرد برای بازدیدکنندگان فراهم می کند تا آثار جذابی را کشف کنند که ممکن است برای برخی کاملاً آزاردهنده باشد، اما شامل موارد ضروری است. از همان روزهای اولیه تهاجم، هنرمندان به خلق آثار قدرتمند، طعنه‌آمیز و دارای بار احساسی در تقبیح این تهاجم ادامه داده‌اند و گاهی اوقات جان خود را به خطر می‌اندازند.»

بسیاری از هنرمندان به ویرانی شهرهای مورد هدف بازگشتند تا در فیلم یا بوم، مبارزاتی را که مردم هنوز با آن روبرو هستند به تصویر بکشند. باومارد گفت: “ما می خواهیم شجاعت مردم اوکراین و هنرمندانی را که داستان خود را با به تصویر کشیدن افکار و احساسات آنها بازگو کرده اند، بازتاب دهیم.”

انتخاب بی خوابی به عنوان موضوع، واقعیت را برای بسیاری از شهروندان کشور منعکس می کند. «مردم در کابوس تروما و استرس گیر کرده اند. حتی آنهایی که از جنگ فرار کرده‌اند، از زمان شروع جنگ نتوانسته‌اند از افسردگی، استرس و نگرانی بخوابند.»

در میان نمایشگاه ها یک اینستالیشن بصری وجود دارد تاریخچه متا: موزه جنگ، مجموعه ای از صحنه های دیجیتالی به هم پیوسته که گاهشماری جنگ را شرح می دهد. بومار اشاره کرد که گنجاندن آن برای حفظ یاد قربانیان و یک قطعه دقیق از تاریخ برای آرشیوهای آینده مهم بود.

اساساً این یک درگیری است که به مدت 9 سال ادامه داشته است [the Russo-Ukrainan war initially started in 2014] بنابراین کل تصویر باید گفته شود. این فقط یک جنگ در اوکراین نیست. تأثیر آن در میان مردم سراسر اروپا و جهان احساس می شود.

ورود به نمایشگاه رایگان است اما بازدیدکنندگان می‌توانند مبلغی را به دلخواه خود اهدا کنند و تمام عواید آن را به خیریه‌های اوکراین اختصاص دهند.

اوکراین بی خواب
KULT XL
خیابان ویرتز 23
ایکسل

عکس ها: (تصویر اصلی) Karkhiv – Yurii Veres; ماریا کینوویچ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *