بیش از 1000 نفر در اعتراض به مرگ غیرقابل توضیح زن بروکسلی در بازداشت پلیس

در پی مرگ غیرقابل توضیح یک زن در بازداشت پلیس، بیش از 1000 نفر در مقابل کاخ دادگستری در بروکسل تجمع کردند.

سورور عبوده 46 ساله در روز 12 ژانویه در حالی که در بازداشت پلیس بود جان سپرد، در حالی که مقامات آن را خودکشی می نامند، اما تظاهرکنندگان نسبت به توضیح آن ابراز تردید کرده و خواستار شفافیت هستند.

ابودا که سال‌ها در بخش اجتماعی بروکسل کار می‌کرد، در 12 ژانویه توسط یک گشت منطقه پلیس بروکسل-کاپیتال/ایکسل دستگیر شد، سپس به سلولی در مرکز اداری ملی (RAC)، مرکز اداری منتقل شد. پلیس فدرال در Rue Royale، جایی که مدتی بعد جسد او پیدا شد.

چند روز بعد، دفتر دادستانی بروکسل گزارش داد که یافته های اولیه و گزارش اولیه کالبد شکافی نشان می دهد که هیچ مداخله ای از سوی شخص ثالث صورت نگرفته است.

آنها می گویند که ابودا احتمالا مست بوده و با خفه کردن با استفاده از یک تکه لباس (پرنده) خودکشی کرده است – نظریه ای که خانواده با آن مخالفت می کند.

سلما بنخلیفه، وکیل خانواده، گفت: «پلیس این بار آنقدر خوش شانس نیست که با کسی برخورد کند که هیچ دوست یا شبکه ای ندارد.

«سورور دوستان و همکاران زیادی داشت و خانواده ای صمیمی داشت. تا زمانی که عدالت اجرا نشود تسلیم نخواهند شد. اگر لازم باشد تا استراسبورگ هم خواهیم رفت.»

ادگار شوک، رئیس اتحادیه حقوق بشر (Ligue des Droits Humains) اضافه کرده است که به ویژه باورنکردنی است که این پرونده هنوز به دست یک قاضی بازپرس نشده است.

شوک گفت: «چیزی که حتی قابل توجه تر است این است که لیگ لیگ به عنوان یک مدعی ظاهر شده است اما اجازه دیدن فیلم دوربین مدار بسته در سلول را ندارد.

«قوه قضاییه چه چیزی را می خواهد از ما پنهان کند؟ چه اتفاقی در آنجا افتاده است که ما اجازه نداریم بدانیم؟

“این پرونده نقطه عطفی را رقم خواهد زد – لیست طولانی افرادی که در طی تماس با پلیس جان خود را از دست داده اند، آن لیست طولانی از نام های کوچک غیر بلژیکی، به سوور ختم می شود. مرگ او غم انگیز بود، اما باید آخرین باشد. ”

اظهارات Szoc نشان می دهد که بسیاری از مرگ و میرهایی که تحت نظارت پلیس اتفاق می افتد مربوط به افرادی است که مهاجر، خارجی یا فاقد حمایت اجتماعی قوی هستند، به این معنی که مرگ آنها اغلب مورد بررسی قرار نمی گیرد یا مورد بررسی قرار نمی گیرد.

به گفته خواهر عبوده، در مورد ابودا، او سومین فرد مغربی بود که در همان مرکز پلیس جان خود را از دست داد.

سومیا عبودا گفت: «همه این نام‌ها فقط نام نیستند، زندگی هستند.

خواهرم را با نهایت خشونت از من گرفتند. از آن زمان به بعد، ما به عنوان یک خانواده مجبور شدیم مصیبت های زیادی را تحمل کنیم، نحوه گزارش وحشیانه و نامنسجم مرگ او، اینکه مرگ او به دروغ به عنوان خودکشی معرفی شده است، خاطره او لکه دار شده است، ما به عنوان یک خانواده هنوز اجازه نداریم. تمام فیلم‌های دوربین‌های نظارتی را ببینید، که تحقیقات بسیار کند است و ما هنوز اجازه نداریم گزارش دستگیری یا کالبدشکافی او را بخوانیم، عدم امکان انجام یک ضد کالبد شکافی در بلژیک. اینها نیز اشکال خشونت دولتی هستند.»

عبودا به موضوع «خشونت سیستمیک، بی توجهی و تحقیر» اشاره می کند.

پسر سورور نیز در این اعتراض سخنانی را بیان کرد و به سوگ مادرش نشست و قول داد که باعث افتخار او شود.

عکس: Antony Gevaert/Belga

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *