تورم نوامبر باعث افزایش 2 درصدی دستمزد و مزایا می شود

ارقام استاتبل، سرویس آماری وزارت اقتصاد فدرال، اولین توقف روند صعودی را نشان می دهد. رقم پایین‌تر در ماه نوامبر با کاهش شدید قیمت گاز، پس از اوج‌گیری در ماه اوت، و کاهش قیمت برق مرتبط است.

با این حال، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، دیروز نسبت به خوش بینی های زودهنگام هشدار داد. او می‌گوید هنوز ابهام زیادی در رابطه با افزایش قیمت‌های انرژی و افزایش‌هایی که به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود تا حدس بزنند که تورم اکنون به اوج رسیده است، وجود دارد.

افزایش قیمت انرژی همچنان می تواند عامل نرخ تورم بالای ماه نوامبر باشد زیرا قیمت ها با نرخ های یک سال قبل مقایسه می شوند. تورم انرژی در ماه نوامبر همچنان 36.07 درصد بود. 3.62 درصد از رقم 10.63 درصدی تورم نوامبر ناشی از افزایش قیمت انرژی است.

افزایش قیمت مواد غذایی نیز عامل افزایش تورم است. تورم مواد غذایی 14.48 درصد است. سبزیجات، لبنیات، نان، غلات و مشروبات الکلی همگی گران شدند. لباس، مسافرت های خارجی و مهمان نوازی همگی گران تر شدند.

برای دومین ماه متوالی افزایش 2 درصدی دستمزد و مزایا، که معمولاً به عنوان شاخص شناخته می شود، توسط رقم نوامبر آغاز شده است. این پنجمین بار در سال جاری است که افزایش 2 درصدی آغاز می شود.

مزایا و دستمزدهای بخش دولتی اکنون اضافه خواهند شد.

اکنون بیشتر دستمزدها در بخش خصوصی نیز به طور خودکار افزایش می‌یابد، اما دقیقاً زمانی که این اتفاق می‌افتد، بستگی به توافق‌های صنعت در هر بخش دارد. گروه بزرگی از کارگران – حدود یک میلیون نفر – که افزایش دستمزد وابسته به شاخص را در ژانویه دریافت می کنند، می توانند منتظر افزایش بیش از 11 درصدی در ژانویه 2023 باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *