تولیدکنندگان میوه در میان افزایش هزینه های تولید، سهم منصفانه ای از سود را طلب می کنند

کاروانی متشکل از 50 تراکتور که توسط میوه‌کاران از سراسر بلژیک هدایت می‌شد، این هفته به بروکسل آمدند تا سهم بیشتری از سود حاصل از فروش سیب و گلابی را در سوپرمارکت‌های این کشور دریافت کنند.

خاویر لادورون، تولید کننده میوه، در آئودرگم خارج از مقر Comeos، فدراسیون تجارت و خدمات بلژیکی، گفت که بیش از اندازه کافی پول به دست آمده است تا اطمینان حاصل شود که تولیدکنندگان می توانند سهم خود را بدون هزینه بیشتر برای مصرف کنندگان داشته باشند.

او به RTBF گفت: «میوه‌هایی که 0.50 یورو در هر کیلو برای ما باقی می‌گذارند، برای مصرف‌کننده به قیمت 2 یورو تمام می‌شوند. «حواشی موجود است. مصرف کننده نیازی به پرداخت بیشتر برای میوه بلژیکی ندارد. کافی است که حاشیه ها به طور عادلانه بین هر یک از بازیگران این بخش توزیع شود.”

کشاورزان در اعتراض به آنچه که تعدادی از کشاورزان آن را به عنوان یک بحران فزاینده برای صنعت توصیف می کنند، جعبه های سیب را بر روی درب خانه کومئوس ریختند.

هزینه های تولید سیب و گلابی از سال گذشته به دلیل افزایش هزینه برق به شدت افزایش یافته است که تولیدکنندگان باید میوه را در طول زمستان در یخچال نگهداری کنند.

در مواجهه با هزینه‌های ناپایدار، برخی از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند به جای فروش محصول خود، درختان سیب خود را از بین ببرند. طبق گزارش Bel RTL، حدود 15 درصد از مزارع سیب در سراسر بلژیک در زمستان امسال ریشه کن شده اند.

ژان لوک داردن، تولیدکننده ای از میفه، استان لیژ، به RTBF گفت که تولیدکنندگان محلی به نفع واردات خارجی کنار گذاشته شده اند.

او گفت: «ما همیشه در بلژیک سیب تولید کرده‌ایم. ما به دلیل تولید سیب و گلابی در سراسر جهان شناخته شده‌ایم. این مزخرف است که در اینجا تولید نکنیم و به جای آن سیب از نیوزلند، آفریقای جنوبی یا جاهای دیگر بیاوریم. از نظر، کجا داریم می‌رویم؟»

دومینیک میشل، مدیر اجرایی کومئوس، این موضوع را رد کرد که سوپرمارکت‌های بلژیکی ترجیح می‌دهند محصولات وارداتی را به جای میوه‌های محلی ذخیره کنند.

او گفت: «ما بهترین شرکای میوه‌کاران بلژیکی هستیم. کمتر از 93 درصد گلابی‌های موجود در قفسه‌های سوپرمارکت‌های ما منشا بلژیکی دارند و برای سیب 68 درصد است.

کومئوس گفت که کاهش قیمت در محصولات محلی تا حدی ناشی از فروپاشی بازارهای صادراتی روسیه و اوکراین در نتیجه جنگ بین دو کشور است. در این بیانیه به مطالعه‌ای توسط رصدخانه قیمت اشاره شده است که حاشیه سود در تجارت میوه بلژیک را تنها 1.29 درصد نشان می‌دهد.

میشل گفت: «متاسفانه در مسیری که خواسته می‌شود، حاشیه‌ها بسیار کم است.

در حال حاضر رایزنی بین Comeos و تولیدکنندگان برای رسیدگی به شکایات کشاورزان در حال برنامه ریزی است.

عکس: Laurie Dieffembaq/Belga

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *