جنگ در اوکراین: نیروهای روسی کنترل بیشتر شهر کلیدی سورودونتسک را به دست گرفتند

فرماندار منطقه لوگانسک، Serguiï Gaïdaï، در تلویزیون اوکراین گفت: متأسفانه، امروز، سربازان روسی بیشتر شهر را کنترل می کنند و شهر را «90 درصد تخریب کرده اند».

او گفت: «درگیری در قلب شهر در حال وقوع است. اما او در سخنرانی خود اطمینان داد “سربازان ما محاصره نخواهند شد.” سربازان ما در حالت دفاعی هستند اما مواضع خود را حفظ می کنند.

فرماندار منطقه تصریح کرد که “اکنون هیچ امکانی برای خروج از Severodonetsk وجود ندارد، زیرا جنگ بسیار خطرناک است که اجازه تخلیه غیرنظامیان را نمی دهد.”

فرماندار Gaïdaï، چند ساعت بعد، نشان داد که “مخزن اسید نیتریک” یک کارخانه شیمیایی در Severodonetsk توسط حمله روسیه “اصابت” شده است. فرماندار در تلگرام به آدرس غیرنظامیانی که هنوز در پناهگاه‌ها نگهداری می‌شوند نوشت: «پناه‌ها را ترک نکنید» و «ماسک‌های آغشته به محلول نوشابه تهیه کنید».

هدف اعلام شده نیروهای روسیه کنترل کل حوضه معدنی بزرگ دونباس است که نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه با حمایت مسکو کنترل نسبی آن را در سال 2014 به دست گرفتند.

شهر Severodonetsk، همراه با شهر همسایه Lyssytchansk، واقع در 80 کیلومتری مرکز اداری منطقه ای Kramatorsk، یک مجموعه کلیدی برای دستیابی به این هدف است.

در همین منطقه بود که فردریک لکلرک-ایمهوف، روزنامه‌نگار فرانسوی کانال BFMTV، که همراه خودروی بشردوستانه در حال تخلیه غیرنظامیان بود، روز دوشنبه کشته شد.

شورای پناهندگان نروژی (NRC)، یک سازمان غیردولتی که کارکنان اصلی آن در اوکراین تا زمان تهاجم روسیه به اوکراین در آنجا مستقر بودند، نشان داد که حدود 12000 غیرنظامی ممکن است در جنگ و بمباران در این شهر که قبل از جنگ 100000 نفر سکنه داشت، گرفتار بمانند. در 24 فوریه

یان اگلاند، دبیرکل این سازمان در بیانیه‌ای گفت: در حالی که تا هفته گذشته غذا و مایحتاج اولیه را بین ساکنان سورودونتسک و مناطق اطراف آن توزیع می‌کرد، “تشدید نبرد اکنون توزیع را غیرممکن می‌کند.”

علاوه بر این، پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، در تلگرام اشاره کرد که بر اثر شلیک نیروهای روسی در منطقه خود، چهار غیرنظامی کشته و هفت نفر زخمی شده اند.

رفع انسداد بنادر اوکراین

در حال حاضر، در غیاب هرگونه گفتگوی صلح، حتی یک آتش بس موقت نیز بعید به نظر می رسد.

به نظر می رسد یکی از اولویت های بعدی غربی ها رفع انسداد بنادر دریای سیاه اوکراین باشد. محاصره روسیه صادرات صدها تن غلات اوکراینی را فلج می کند و نگرانی از خطر یک بحران جهانی غذایی را افزایش می دهد.

مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه ای وی روز سه شنبه اعلام کرد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در 8 ژوئن به ترکیه سفر خواهد کرد تا در مورد ایجاد “کریدورهای امن” برای حمل و نقل غلات اوکراینی گفتگو کند.

روز دوشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماسی تلفنی به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد که روسیه آماده همکاری با ترکیه در زمینه حمل و نقل آزاد کالا در دریای سیاه، از جمله “صادرات غلات از بنادر اوکراین” است. از کرملین

اتحادیه اروپا (EU) نیز به دنبال راه حلی برای غلات اوکراینی است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه گفت که او روز شنبه به ولادیمیر پوتین پیشنهاد تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل را داده است که «چارچوب بسیار روشنی» برای رفع محاصره بندر ارائه می‌کند. اودسا، اولین بندر اوکراین.

تحریم نفت، اما گاز نه

در انتظار دستیابی به موفقیت در این موضوع، اتحادیه اروپا در شب دوشنبه به سه شنبه توافقی را از 27 کشور عضو خود در مورد تحریم نفت روسیه که مدت ها توسط مجارستان مسدود شده بود، به دست آورد.

توافقی که در اجلاس سران اروپا در بروکسل به دست آمد، مقرر می‌دارد که تحریم در ابتدا تنها بر نفت حمل‌ونقل با قایق، یعنی دو سوم خریدهای اروپایی طلای سیاه روسیه تأثیر می‌گذارد، نه بر خریدهای اروپایی که از طریق خط لوله انجام می‌شود. حق وتوی بوداپست

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در توییتی گفت: «این یک منبع عظیم بودجه برای ماشین جنگی روسیه را قطع می‌کند».

به گفته رهبران اروپایی، تمدید تحریم برای تحویل از طریق خط لوله “در اسرع وقت” مورد بحث قرار خواهد گرفت و در مجموع 90 درصد از صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا تا پایان سال متوقف خواهد شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در آغاز اجلاس از طریق ویدئو کنفرانس، اروپایی‌ها را در مورد نیاز آنها به ایستادگی در برابر روسیه و خشک کردن منابع مالی آن که هیدروکربن‌ها بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهند، به چالش کشیده بود.

تحریم نفتی بخشی از بسته ششم تحریم های اروپا علیه مسکو است که شامل حذف سه بانک روسی از سیستم مالی بین المللی سوئیفت، از جمله Sberbank، مؤسسه اصلی این کشور، نیز می شود.

اوکراینی‌ها همچنین خواستار تحریم گاز روسیه هستند، که وعده می‌دهد دستیابی به آن بسیار دشوارتر است، زیرا یافتن منابع جایگزین برای تامین آن پیچیده‌تر است. چند تن از رهبران اروپایی روز سه‌شنبه در بروکسل برای «مکث» تحریم‌ها درخواست کردند و حتی برخی به‌طور مطلق اتخاذ چنین اقدامی را رد کردند.

الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک روز سه شنبه گفت: گاز بسیار پیچیده تر است.

کاجا کالاس، نخست وزیر استونی گفت: «گاز باید بخشی از بسته هفتم (تحریم ها) باشد، اما من نیز واقع بین هستم، فکر نمی کنم وجود داشته باشد.

با این حال، روسیه در حال حاضر شیر گاز برخی از کشورهای اروپایی را که از پرداخت آن به روبل خودداری کرده‌اند، قطع کرده است: غول گاز روسیه گازپروم اعلام کرده است که فوراً تحویل خود به گازترای هلندی را که بخشی از آن متعلق به دولت هلند است، متوقف خواهد کرد. گروه انرژی دانمارکی شرکت Orsted گفت تحویل این شرکت در روز چهارشنبه قطع خواهد شد.

صدور حکم جدید برای سربازان روسی

در جبهه قضایی، عدالت اوکراین با طبل کوبنده در قضاوت «جنایات جنگی» که بر اساس آن توسط نیروهای روسی مرتکب شده اند، به پیش می رود.

پس از محکومیت یک سرباز روس در 23 ماه مه به اتهام قتل یک غیرنظامی، دادگاه اوکراین روز سه شنبه دو سرباز روسی را به اتهام بمباران دو روستا با چندین موشک انداز در منطقه خارکف به 11 سال و نیم زندان محکوم کرد. در روز اول تهاجم روسیه

دادستانی کل اوکراین در تلگرام اعلام کرد که الکساندر بوبیکین و الکساندر ایوانف به دلیل “نقض قوانین و آداب و رسوم جنگ” مجرم شناخته شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *