شورای وزیران بلژیک رسما پیش نویس فرمان سلطنتی را تصویب کرد که به طور قابل توجهی تبلیغات قمار را محدود می کند.
انتظار میرود اولین اقدامات در تاریخ 1 ژوئن 2023 با محدودیتهای عمده برای تبلیغات هر بازی که شامل شرطبندی باشد، اجرایی شود. در سال 2025، همین محدودیت ها برای حمایت های مالی باشگاه های ورزشی اعمال می شود.
همه با اصلاحات موافق نیستند، به ویژه حزب MR. رئیس آن ژرژ لوئیس بوشز روز جمعه در توییتر گفت که هنوز هیچ توافقی در مورد متن وجود ندارد زیرا به شرکای دولتی نشان داده نشده است.
دفتر نخستوزیر در تماسی که بلگا با او داشت، گفت: «تا آخرین اینچ مربع توافق وجود دارد».
وینسنت ون کوئیکنبورن، وزیر دادگستری، بهار گذشته طرح هایی را برای محدود کردن قمار ارائه کرد و هیچ اعتراضی از سوی شورای دولتی یا کمیسیون اروپا دریافت نکرد.
او برای استدلال به افزایش تعداد افرادی که از اعتیاد به قمار رنج می برند اشاره می کند.
بر اساس مطالعات بین المللی، 40 درصد از سود شرکت های قمار توسط «قماربازان مشکل» یعنی افرادی که معتاد هستند، ایجاد می شود.
همچنین تخمین زده می شود که این معتادان به طور متوسط 42 درصد از درآمد ماهانه خود را صرف قمار می کنند.
ون کوئیکنبورن با اشاره به بریتانیا به عنوان مثال، نگرانی خود را در مورد تأثیر «نقطه قطرهای» برای نسلهای جوان ابراز کرد. در آنجا، یک نظرسنجی اخیر نشان داد که 80٪ از دانش آموزان گفتند که به طور منظم قمار می کنند، که برای 41٪ از آنها تأثیر منفی بر تحصیل آنها دارد و برای تقریباً یک نفر از هر سه دانش آموز، مشکلات مالی به شکل بدهی وجود دارد.
سایر ارقام ارائه شده توسط Van Quickenborne مربوط به یک مطالعه بلژیکی است که در سال 2017 انجام شد که نشان داد 33٪ از قماربازان سنگین مورد سوال پس از دریافت ایمیل از شرکت های قمار متقاعد شده اند که قمار کنند و 31٪ پس از مشاهده تبلیغات آنلاین این کار را انجام داده اند. قمار.
از هر سه قمارباز، یک نفر تحت تأثیر تبلیغات روی بیلبوردها، به ویژه در رویدادهای ورزشی قرار گرفته است.
اینها دلایلی هستند که چرا Van Quickenborne قصد دارد با تبلیغات قمار، از جمله ممنوعیت تبلیغات در تلویزیون، رادیو، تبلیغات سینما، وب سایت ها، پلتفرم های شبکه های اجتماعی، مجلات، روزنامه ها و کانال های دیجیتال، مقابله کند.
همچنین تبلیغ قمار بر روی پوسترها در اماکن عمومی و یا استفاده از تبلیغات شخصی از طریق ایمیل، پست، پیامک، شبکه های اجتماعی و هرگونه تبلیغات چاپی ممنوع خواهد بود.
پس از این، یک دوره انتقال برای استادیومها و باشگاههای ورزشی صورت میگیرد که تا سال 2025 به آنها فرصت داده میشود تا تبلیغات قمار را با حداقل یک استثنا ممنوع کنند: تا 31 دسامبر 2027، ممکن است یک لوگو با نام، اما بدون شعار، روی آن قرار گیرد. پشت پیراهن ورزشکاران به شرطی که حداکثر مساحت 75 سانتی متر مربع (7.5 سانتی متر در 10 سانتی متر) را اشغال کند.
در عین حال، قوانین مالیاتی تشدید خواهد شد، به این معنی که هزینه های حمایت مالی دیگر برای شرکت های قمار کسر نخواهد شد.
اقدامات مشابهی برای لاتاری ملی انجام خواهد شد و دولت موافقت کرد که حداقل سن برای قمار را 21 سال تعیین کند.
افرادی که با اعتیاد به قمار دست و پنجه نرم می کنند می توانند از سیستمی در بلژیک استفاده کنند که در آن می توانند خود را از کازینوها و مکان های دیگر با شرط بندی در لیست سیاه قرار دهند.
نزدیک به 45000 نفر این کار را انجام داده اند، اما کارشناسان می گویند که چنین ممنوعیتی اغلب خیلی دیر انجام می شود، در حالی که وضعیت از قبل مشکل ساز و اعتیادآور است.
بنابراین کمیسیون قمار (GGC) توصیه میکند که این سیستم محرومیت داوطلبانه گسترش یابد و بهتر شناخته شود. معتادان به قمار که میخواهند از خود محافظت کنند، میتوانند در سیستم خودکار اطلاعات افراد مستثنی شده (EPIS) GGC ثبت نام کنند.
یک نظرسنجی که توسط GCG از 275 قمارباز خود کنار گذاشته شده انجام شد، نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق پاسخ دهندگان (90٪) حذف خود را “مفید” توصیف کردند و گفتند که به آنها اجازه می دهد “مالی خود را بهتر مدیریت کنند، احساس بهتری داشته باشند و روابط خود را بهبود بخشند”.