عملیات بزرگی در حال انجام است تا سیستم قضایی بلژیک را کارآمدتر و سازنده تر کند

هدف یک عملیات بزرگ با سیستم قضایی بلژیک، کارآمدتر کردن و بهره‌وری کلی آن است.

RTBF گزارش می دهد که نیاز به تشدید عملیات ناشی از کمبود منابع است.

دادگاه‌ها و دادگاه‌ها می‌گویند که تحت فشار هستند و شهروندان خواهان سیستم قضایی مدرن‌تر و نزدیک‌تر به نیازهای آنها هستند.

فابین بایار، رئیس کالج دادگاه‌ها و دادگاه‌ها که این ابتکار را رهبری می‌کند، توضیح داد: «ما در دوره‌ای هستیم که عدالت می‌خواهد گرد و غبار خود را از بین ببرد.

از ابتدای این هفته، دادگاه ها و دادگاه های کشور در حال اندازه گیری حجم کاری خود به منظور جمع آوری داده های مربوط به کارایی هستند. فعالیت قضات با استفاده از یک برنامه کاربردی در تلفن یا رایانه آنها به صورت بلادرنگ نظارت می شود.

کمبود منابع انسانی و مادی در سیستم قضایی به سختی یک معضل جدید است. در سال 2016، ژان دو کوت، اولین رئیس دادگاه کیفری بلژیک، تضعیف سیستم قضایی را محکوم کرد.

به گفته دو کاد، بلژیک دیگر دولتی تحت حاکمیت قانون نبود، بلکه «یک دولت سرکش» بود، اصطلاحی که بایار آن را «عمداً تحریک‌آمیز» نامید.

بایار افزود: «گفتن اینکه کاملاً نادرست بود نیز درست نیست.

در آن زمان، دولت در حال اجرای اقدامات تغییر ساختار بودجه برای همه خدمات عمومی از جمله عدالت بود.

بایار توضیح داد: «این سازمان عمداً تصمیم گرفت که چارچوب‌های قانونی را 10 درصد به صورت خطی کاهش دهد – ارقامی که به هر دادگاه تعداد قضات و منشی‌هایی را می‌دهد که حق دارند.»

«دولت این کار را بدون بررسی اینکه در کجا ممکن است آسیب ببیند، انجام داد. صرفا و به سادگی تصمیم گرفت به قانون احترام نگذارد. برای یک قاضی، این یک رسوایی بود.»

در این شرایط بود که قوه قضاییه تصمیم گرفت آنچه را که واقعاً از نظر منابع نیاز دارد نشان دهد: «آیا چارچوب‌های تعیین‌شده در سال 1967 هنوز کافی هستند؟ ما نمی دانیم و به همین دلیل است که این زمان کاری را اندازه گیری می کنیم.

کمک به کالج دادگاه ها و دادگاه ها با چنین عملیات بزرگی، شرکتی است که پیشنهاد می کند زمان کار را از طریق یک برنامه کاربردی که در تلفن های هوشمند یا لپ تاپ موجود است اندازه گیری کند.

“به مدت یک هفته، 14 بار در روز، یک اعلان دریافت می کنید که از شما دو سوال می پرسد: آیا کار می کنید (بله یا خیر)؟ آیا روی یک فایل کار می کنید، و اگر بله، چه نوع؟ اگر مشغول کار دیگری هستید که برای انجام حرفه خود لازم است، می توانید این را نیز نشان دهید.

این خود گزارش دهی به صورت داوطلبانه انجام می شود، «اما نرخ مشارکت بسیار بالای 69 درصد در میان همه دادرسان و منشیان دادگاه وجود دارد. این یک روش آزمایش شده است. این شرکت می‌گوید که می‌تواند ناسازگاری‌ها را شناسایی کند.»

هدف این است که “تصویری تا حد امکان دقیق از زمان کار قاضی و منشی دادگاه در کشور تهیه شود تا بتوان در مورد بودجه مناسب برای عملکرد دادگاه ها و دادگاه ها مذاکره کرد”.

گام دیگری که بلافاصله در دادگاه ها برداشته می شود، حذف حق وکیل برای ادعای “به طور نامحدود” است که قبلاً با انتقاداتی روبرو شده است.

طبق حکم دادگاه تجدیدنظر، اکنون قضات می توانند از قبل به وکلا بگویند که چقدر زمان برای ارائه پرونده خود دارند.

این حکم از 14 مارس صادر شد و پس از آن صادر شد که یک وکیل به دادگاه تجدیدنظر دادخواهی کرد، زیرا در جریان یک جلسه استماع در دادگاه گنت برای تمدید بازداشت موقت یک مظنون، سه قاضی تنها به او 10 دقیقه فرصت داده بودند تا به یک پرونده رسیدگی کند. .

اما دادگاه تجدید نظر گفت که وکیل نمی تواند ثابت کند که محدودیت اعمال شده برای ادعای او بر حق دفاع او تأثیر گذاشته است. دادگاه همچنین اعلام کرد که هیچ قانونی وجود ندارد که به وکیل این حق را بدهد که تا زمانی که مایل است ادعا کند.

سخنگوی کانون وکلای فلاندری در انتقاد از این حکم گفت: «در کشوری که توسط حاکمیت قانون اداره می شود، حق دفاع از اهمیت اساسی برخوردار است.

«عدالت باید چهره انسانی را نشان دهد و این قطعاً در مورد آزادی یک فرد صادق است. تعجیل در پرونده به این شکل یا حتی ایجاد این تصور، تصویری نیست که عدالت بخواهد ارائه دهد.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *