فرانس کولز، مردی که به بلژیک توپ می داد، در ۹۳ سالگی درگذشت

به گزارش برز، فرانس کولز، مدیر سایتی که مسئول ساخت اتمیوم بود، آخر هفته در سن 93 سالگی درگذشت. کولز، معروف به «مردی که به بلژیک توپ می‌داد» به دلیل کارش بر روی ساختار نمادین در بروکسل مشهور بود، اما در ساخت بسیاری از ساختمان‌های معروف دیگر نیز مشارکت داشت.

کولز در سال 1929 در شهر Eindhout فلاندری متولد شد. در طول جنگ جهانی دوم او در مدرسه فنی در Tessenderlo تحصیل کرد، اما پس از پایان جنگ، دوره سخت پس از جنگ به این معنی بود که او دیگر نمی توانست درس بخواند. او و برادرانش مجبور بودند برای حمایت از خانواده کار کنند و در حالی که در آن زمان هیچ شغلی در منطقه او وجود نداشت، کولز و خواهر و برادرش راهی والونیا شدند. در آنجا آنها به عنوان کارگر تعمیر و نگهداری با کنت لیدکرکه کار پیدا کردند.

پس از یک سال، کولز در شرکت فلزی “Atelier de Constructions de Jambes-Namur” شروع به کار کرد. او کار خود را به عنوان جوشکار با مدرسه عصرانه ترکیب کرد. در آنجا او نحوه مونتاژ سازه های فلزی را آموخت. دانشی که بعداً در زندگی مفید خواهد بود.

کولز در 24 سالگی کشور خود را به مقصد کاتانگا در کنگو بلژیک ترک کرد. در آنجا او به یک تیم ساخت و ساز ملحق شد که وظیفه داشتند پلی به طول 780 متر بر روی رودخانه لوالابا بسازند. در آن زمان این پل به بزرگترین پل کنگو تبدیل شد.

چند سال بعد، در سال 1956، طرح های اتمیوم به او ارائه شد. او در مصاحبه ای با روزنامه Het Belang van Limburg در 90 سالگی خود گفت: “ساختمان عجیبی به ارتفاع 102 متر و وزن 2500 تن، با 9 کره به قطر هر کدام 18 متر.” آیا دوست دارم آن را بسازم؟ البته، من آن را دوست داشتم.”

نمایشگاه جهانی اکسپو 58 قرار بود یک رویداد بزرگ و معتبر باشد که قصد داشت بلژیک و تقریبا چهل کشور دیگر را در کانون توجه قرار دهد. Atomium باید مرکز چشم نواز باشد. تکمیل ساختمان به موقع، برای افتتاحیه در 17 آوریل 1958، بزرگترین چالشی بود که کولز در زندگی حرفه ای خود با آن روبرو شده بود.

ساخت و ساز در سال 1956 آغاز شد و تنها در شب قبل از افتتاحیه به پایان رسید. پیوند سخت کار شبانه روزی، از جمله در روزهای تعطیل، نتیجه داده بود. کولز به Het Laatste Nieuws گفت: «در زمستان روزهایی برف شدیدی می بارید که کسانی که روی زمین بودند نمی توانستند آنچه را که در بالا اتفاق می افتد ببینند.

“این یک معجزه است که هیچ حادثه بزرگی در آنجا اتفاق نیفتاد: ما هنوز بدون کلاه ایمنی کار می کردیم، بدون پشتیبان، همه جا را بدون کمربند ایمنی و گاهی اوقات از یک جعبه چوبی که با یک وینچ بالا کشیده می شد می خزیم، و زمانی که باد کمی می وزید. تاب می‌خورد. از ابتدای کار بدبختی بود: هیسل در آن زمان هنوز یک بیابان بود، مثل کنگو».

Atomium به دلیل تنظیماتی که خود Cools در برنامه ها انجام داده است، در جایی که امروز است باقی می ماند. “آن طرح کاملا درست نبود، آیا می دانستی؟” او به Het Laatste Nieuws گفت. “چون آنها می خواستند همه چیز روی یک کره، روی زمین حمایت شود. من گفتم این غیرممکن است. آنها همچنین باید از کناره ها حمایت می کردند، زیرا در غیر این صورت همه چیز خراب می شد. آنها به مکعب داخل کره های روی زمین فکر نکرده بودند. وزن جانبی آن 38 تن است. چنین وزنی فقط شناور نیست.”

“بنابراین، پیشنهاد کردم پاها را زیر لامپ‌های کناری بگذارم – دو پایه‌هایی که الان دارد. و بالای کره میانی حلقه‌ای درست کردم تا دکل‌ها و بازوهای موقت روی آن نصب کنم تا بتوان در آن ارتفاع کار کرد. وجود نداشت. یک جرثقیل در کل بلژیک برای کار در آن ارتفاع.”

اتمیوم قرار بود شش ماه پس از نمایشگاه 58 تخریب شود، اما معلوم شد که آنقدر محبوب و قوی ساخته شده است که اجازه ماندن به آن داده شد. این نماد به کولز عنوان «مردی که به بلژیک توپ می‌داد» را به خود اختصاص داد.

او یک بار به Het Laatste Nieuws گفت: “آنچه من ساخته ام نمی شکند. نه در هزار سال.”

سوفی موفات، هماهنگ کننده پروژه در BeCulture، همیشه هنگام برگزاری تورهای راهنما از Cools یاد می کند. او یک بار چیز بسیار زیبایی گفت: “هر تکه اتمیوم قبل از استفاده از دست و سر من عبور کرده است”، چیزی که من هر بار می گویم.

موفات تأیید می‌کند که کولز زمان و عشق زیادی را برای Atomium می‌گذارد. او گفت: “فرانس هنوز اتمیوم را دوست داشت. ما همچنین تولد نود سالگی او را اینجا جشن گرفتیم.”

در حالی که Atomium همیشه مشهورترین پروژه‌هایی است که کولز روی آن کار کرده است، تأثیر او در سایر نقاط بلژیک قابل لمس است.

در دهه شصت و هفتاد در بسیاری از ساخت و سازهای بزرگ شرکت داشت. وقتی کسی به راه‌راه‌های بزرگراه‌هایی فکر می‌کند که باید بر فراز دره‌ها ساخته می‌شوند، کره‌های فولادی که در راکتورهای هسته‌ای دوئل 1 و 2 هستند، بالابرها در معادن زغال‌سنگ لیمبورگ، نیروگاه‌های مول و مرکسم و برج معدن زغال سنگ در Winterslag، Genk، باید به خاطر داشت که اینها تا حدی به دلیل فرانس کولز وجود دارند.

در زمان خود، فرانس کولز تا حدودی یک سلبریتی بود و مرلین مونرو را در حین بازدید از بروکسل در اطراف اتمیوم نشان داد. او با هیروهیتو، امپراتور ژاپن آشنا شد و در جامعه بالا به قدری مورد احترام بود که به او اجازه داده شد تا پادشاه بودوئن را به نام کوچک خود بخواند.

ده سال گذشته پس از مرگ همسرش تنها زندگی می کرد. پسرش مارک به هت بلانگ ون لیمبورگ گفت که او مراقب خودش بود. در زمان کرونا، او همیشه ماسک خود را می‌پوشید، اگر بیرون می‌رفت.» دو هفته پیش در یک جلسه به این ویروس مبتلا شد که به گفته پسرش کمی بیمارش کرد.

چند روز پیش کولز در خانه اش سقوط کرد و از ناحیه سر زخمی شد. او به بیمارستان دیست منتقل شد و روز شنبه در آنجا درگذشت.

در Atomium عکس Cools در کنار مدل ترازو قرار می گیرد تا بازدیدکنندگان بین المللی نیز بتوانند روی نام مدیر سایت چهره بگذارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *