ماشین در راه آهن، پروژه دیوانه کننده SNCF

این اطلاعات دارای یک شوخی شیطنت آمیز اول آوریل است، اما با این وجود کاملاً جدی است. شرکت راه آهن فرانسه که با مشکل خدمات دهی به دورافتاده ترین روستاها در فرانسه مواجه است، در حال حاضر روی دو پروژه نوآورانه کار می کند که می تواند تا سال 2030 محقق شود. اولی که Flexy نام دارد، چیزی نیست جز یک ماشین روی ریل. ماشینی را بشنوید که روی آسفالت به خوبی روی ریل حرکت می کند.

SNCF توضیح می دهد: «این شاتل فوق سبک که هم در راه آهن و هم در جاده می تواند حرکت کند، عمدتاً برای خطوط ریلی کوچک بلااستفاده در نظر گرفته شده است که طول آن بین 10 تا 30 کیلومتر متغیر است و پتانسیل ترافیکی بسیار کمی برای توجیه راه آهن صرف ارائه می دهد. این رویکرد راه‌آهن، خدمات بسیار خوبی را به مناطق مسکونی و روستاهای واقع در مجاورت خط راه‌آهن با خروج از خط راه‌آهن برای رفتن به جاده، در دورهایی که از مسافران مراقبت می‌شود، تضمین می‌کند.»

به طور مشخص، این مفهوم که آزمایش آن در سال 2024 برای ورود به خدمت در سال 2026 آغاز می شود، شامل یک وسیله نقلیه با 9 صندلی است که می تواند تا 60 کیلومتر در ساعت روی ریل حرکت کند، هم در خطوط ریلی از کار افتاده و هم در خطوط ریلی. آنهایی که تراکم قطار در آنها کم است. شاتل که 100% برقی است، پس از سوار کردن مسافران خود، به عنوان مثال در مرکز یک روستای دورافتاده، به سمت خطوط راه‌آهن مربوطه حرکت می‌کند تا از طریق مکانیزمی مبتکرانه در سطح چرخ‌ها، آن را بلند کند و به ایستگاه‌های بزرگ‌تر بپیوندد. در خطوط تک مسیر، سکوهایی ایجاد می شود که به وسایل نقلیه اجازه عبور می دهد.

به گفته SNCF، این راه حل «هزینه های عملیاتی را در مقایسه با راه حل های ریلی معمولی به نصف کاهش می دهد». با هدف نهایی ترغیب مسافران – از جمله مسافران بلژیکی – به ترک خودروهای خود، به ویژه برای سفر آخرین کیلومترها که خانه خود را از شبکه ریلی جدا می کند.

پروژه ای مبتکرانه که متأسفانه انتقال آن در بلژیک دشوار است. به ویژه به دلیل تبدیل خطوط ریلی قدیمی که استفاده نشده به راول. سپس به دلیل تراکم ریل بالاتر – و بنابراین محدودتر – نسبت به فرانسه.

پروژه نوآورانه دیگری که SNCF روی آن کار می کند، جایگزینی قطارهای TER است که در کوچکترین خطوط تردد می کنند و قطارهای آنها اغلب نسبت به تعداد مسافران بزرگتر هستند. این TER با قطارهای کوچکتر و سبکتر جایگزین می شود که با باتری کار می کنند تا در مسیرهای غیر برقی حرکت کنند. با ظرفیت 80 نفر از جمله 30 نفر نشسته، “Draisy” همچنین برای دورافتاده ترین خطوط، بیش از بخش های حدود صد کیلومتر در نظر گرفته شده است. “علاوه بر این ظرفیت پایین تر از یک TER معمولی که نیازهای کوچکترین خطوط را برآورده می کند، Draisy انعطاف پذیری در استفاده را ارائه می دهد که ارائه خدمات سطح بالایی را ممکن می کند، مانند توقف های à la carte.” SNCF.

همچنین با هدف کاهش هزینه ها. استفاده از فناوری‌های جدید و مواد خودرو به Draisy اجازه می‌دهد تا جرم کمتری داشته باشد که فشار کمتری به مسیر وارد می‌کند و در نتیجه هزینه‌های تعمیر و نگهداری را مانند ریل سبک کاهش می‌دهد. آزمایش آن بر روی یک خط آزمایشی در منطقه برای سال 2025 برنامه ریزی شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *