مالیات بر درآمد بلژیک: راهنمای کامل به روز شده بولتن برای ثبت اظهارنامه 2023

باز هم زمان بازگشت مالیات است. این که آیا شما تازه وارد بلژیک شده اید یا سال ها است که اظهارنامه مالیاتی خود را در اینجا تسلیم کرده اید، ممکن است سوالاتی داشته باشید. ما به برخی از این سؤالات و برخی سؤالات دیگر که نمی دانستید دارید، می پردازیم.

امسال چند تغییر مهم وجود دارد. زمان کمتری برای تشکیل پرونده دارید، ممکن است تغییراتی را در نحوه گزارش درآمد مشاهده کنید و مراقب باشید که آیا (به طور تصادفی) eBox خود را فعال کرده اید.

در MyMinFin، می‌توانید اظهارنامه مالیاتی خود را برای درآمد 2022 خود ارسال کنید. عجله نکنید، مشکلاتی وجود دارد.

یکی از ویژگی های جدید این است که اظهارنامه مالیاتی اکنون از نظر جنسیتی بی طرف است. در گذشته، ستون سمت چپ برای مرد بود، سمت راست برای زن. از این به بعد، ستون سمت چپ همیشه برای مسن ترین شریک، ستون سمت راست برای جوان ترین است. این قبلاً برای زوج های همجنس وجود داشت. اداره مالیات توضیح داد که «ترتیب قدیمی دیگر با روندهای اجتماعی مطابقت ندارد.» این قطعاً بسیاری از مردم را سردرگم خواهد کرد.

ثبت اظهارنامه مالیاتی خود نزد یک حسابدار یا مشاور مالیاتی دیگر تا 18 اکتبر به شما تمدید نمی کند. مهلت برای همه یکسان است: 15 جولای 2023 به صورت آنلاین، اما روی کاغذ فقط تا 30 ژوئن 2023.

فقط مشاغل آزاد یا مالیات دهندگان با درآمد حرفه ای در خارج از کشور (از جمله حقوق بازنشستگی) تا 18 اکتبر 2023 به طور خودکار تمدید خواهند شد تا از طریق حسابدار یا مشاور مالیاتی خود پرونده را ثبت کنند.

اگرچه مامور مالیات می گوید که در مهلت کوتاه شده انعطاف پذیر خواهد بود، فقط مراقب باشید که با تأخیر ثبت نام نکنید. حتی اگر جریمه نشوید، اظهارنامه مالیاتی دیرهنگام می تواند به مامور مالیات یک سال اضافی فرصت دهد تا در اظهارنامه مالیاتی شما بازگردد.

برای کسانی که ترجیح می دهند به صورت کاغذی بایگانی کنند، اظهارنامه تکمیل شود یا پیشنهاد مالیاتی بررسی شود در هفته آخر ماه آوریل ارسال می شود. اینها معمولاً قبل از پایان ماه می به صندوق پستی شما می‌رسند. اگر تا ژوئن نامه مالیاتی کاغذی دریافت نکرده اید، می توانید به شماره 02 572 57 57 مراجعه کنید.

با این حال، اگر صندوق الکترونیکی خود را برای درخواست گواهی کووید فعال کرده اید، دیگر اظهارنامه مالیاتی دریافت نکنید، برای پاداش شغلی درخواست دهید. مأمور مالیات فرض می‌کند که شما دیجیتالی شده‌اید و می‌خواهید پرونده را به صورت آنلاین تشکیل دهید. دیگر اظهارنامه مالیاتی کاغذی یا پیشنهاد مالیاتی کاغذی دریافت نخواهید کرد.

برای بسیاری اظهارنامه مالیاتی در صندوق نامه یادآوری مفیدی بود و بیشتر آنها هنوز به صندوق الکترونیکی عادت نکرده اند.

پس از کووید، بسیاری از ما بدون تمایل به بازگشت تمام وقت به سر کار بازگشته ایم. همه ما کم و بیش از کار کردن در خانه لذت برده‌ایم و دولت سعی کرده با برخی اقدامات مالیاتی زندگی را کمی آسان‌تر کند.

هر سال ممکن است فکر کنید رقابتی در این زمینه وجود دارد: چند کد مالیاتی در فرم مالیاتی وجود دارد. رسمی است: 839، یک رکورد. 10 بیشتر از سال گذشته و این به دلیل بازی های المپیک و پارالمپیک با کدهای ویژه برای ورزشکارانی است که حق بیمه را کسب کرده اند یا برای آن دسته از پذیرندگان اولیه که یک ایستگاه شارژ برای تسلا خود نصب کرده اند.

صداش بدتر از اون چیزیه که هست 40 درصد از کل مالیات دهندگان کمتر از ده کد را پر می کنند. برای 80٪ 20 کد بیش از حد کافی است. فقط 0.01٪، حتی 1000 مالیات دهنده، بیش از 60 کد را پر می کنند. این می تواند به این دلیل باشد که آنها یک زوج متاهل با دو یا چند شغل، سرمایه گذاری در محصولات مختلف، چندین ملک و انواع مختلف معافیت های مالیاتی هستند.

30 ژوئن آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی کاغذی است. اگر به صورت آنلاین ثبت نام کنید، دو هفته دیگر، تا 15 جولای فرصت دارید. از سال جاری، تنها مودیان مالیاتی که “اظهارنامه مالیاتی پیچیده” را ارائه می کنند تا 18 اکتبر فرصت دارند تا به صورت آنلاین، خود یا از طریق حسابدار خود ثبت نام کنند. اظهارنامه مالیاتی زمانی پیچیده است که مالیات دهندگان به عنوان مشاغل آزاد یا مدیران شرکت، درآمدهای خارج از کشور یا حقوق بازنشستگی داشته باشند، یا به این دلیل که به همسر یا شریک مدنی خود حقوق می پردازند.

این که آیا شما تازه وارد بلژیک شده اید یا سال ها است که اظهارنامه مالیاتی خود را در اینجا تسلیم کرده اید، ممکن است سوالاتی داشته باشید. ما به برخی از این سؤالات و برخی سؤالات دیگر که نمی دانستید دارید می پردازیم.

اگر این اولین بار است که…

اگر تازه وارد بلژیک شده اید، یا اگر این اولین باری است که باید اظهارنامه مالیاتی بدهید، اینها چند مورد از مواردی است که باید بدانید.

اولین باری که اظهارنامه مالیاتی دریافت می کنید، در یک پاکت قهوه ای با اظهارنامه مالیاتی کاغذی ارائه می شود، اما شما تشویق می شوید که به اظهارنامه مالیاتی آنلاین خود دسترسی داشته باشید (مالیات بر روی وب) و صندوق پست آنلاین شما را فعال می کندجعبه الکترونیکی من” برای کلیه مکاتبات با مقامات مالیاتی. آنجاست که صورت حساب مالیاتی خود را پیدا خواهید کرد.

از هر 10 مالیات دهنده، 9 نفر در حال حاضر به صورت آنلاین ثبت نام می کنند، و تعداد افرادی که ترجیح می دهند اظهارنامه مالیاتی کاغذی ارائه کنند، رو به کاهش است. مأمور مالیات واقعاً مالیات دهندگان را به عصر دیجیتال سوق می دهد و هنگامی که پرونده را به صورت آنلاین تشکیل می دهید، فرض می کند که می خواهید بارها و بارها این کار را انجام دهید و دیگر فرم کاغذی برای شما ارسال نمی کند. علاوه بر این، اگر مأمور مالیات تمام اطلاعات را داشته باشد، ممکن است برای شما یک پیشنهاد مالیاتی ارسال کند.

در بلژیک، زوج های متاهل و شرکای ثبت نام شده به صورت مشترک تشکیل پرونده می دهند، اما مالیات برای هر کدام جداگانه محاسبه می شود. مالیات پرداخت شده توسط هر دو جمع می شود و صورت حساب مالیاتی یک مبلغ را نشان می دهد که باید پرداخت یا بازپرداخت شود.

در اظهارنامه مالیاتی، درآمد خود را اعلام می کنید. شما ثروت خود را گزارش نمی کنید (نوعی مالیات بر ثروت وجود دارد). اگر حساب های بانکی یا بیمه نامه های خارج از کشور دارید، تنها کاری که انجام می دهید این است که یک کادر را در اظهارنامه مالیاتی خود علامت بزنید و تأیید کنید که حساب ها را به بانک ملی بلژیک گزارش کرده اید. لازم نیست اطلاعاتی در مورد آنها بدهید، اما احتمالاً مأمور مالیات قبلاً اطلاعات را در اختیار دارد.

شما مجبور نیستید مالیات را خودتان محاسبه کنید و مجبور نیستید مالیات را فوراً پرداخت کنید یا چک را ضمیمه کنید. این به این دلیل است که بیشتر مالیات در منبع کسر می شود. کارفرمای شما حقوق شما را خالص از تامین اجتماعی و مالیات بر درآمد پرداخت می کند. و اگر مستمری دریافت می کنید، مالیات نیز قبلاً کسر شده است. در غیر این صورت، شما تشویق می شوید که مالیات را در طول سال بپردازید.

مالیات کسر شده در مبدا معمولاً مالیات متعلق را پوشش می دهد. با این حال، شما هنوز باید تمام درآمد خود را اعلام کنید، و صورت حساب مالیاتی نشان می دهد که آیا بازپرداخت مالیات دریافت می کنید یا خیر. ممکن است چنین باشد اگر:

  • شما وام مسکن دارید،

  • شما به یک نظافتچی یا کمک کننده با عنوان خدمات / دینستن چک پرداخت می کنید

  • شما کمک هایی به امور خیریه کرده اید

  • نفقه یا نفقه فرزند می پردازید،

  • شما هزینه مراقبت از کودک را پرداخت می کنید،

  • شما برای بیمه هزینه های قانونی حق بیمه پرداخت می کنید.

  • یا مقداری پول برای پس انداز بازنشستگی کنار می گذارید،

و اگر پس‌اندازی دارید، بانک مالیات را «در مبدا» کسر می‌کند. شما مجبور نیستید سود سهام یا سود را اعلام کنید. با این حال، اگر در یک بانک خارج از کشور پس‌انداز دارید، باید درآمد را گزارش کنید.

اگر به موقع ثبت نام کنید، صورت حساب مالیاتی چند ماه بعد، حداکثر در 30 ژوئن 2024 برای شما ارسال می شود. اگر صورتحساب بازپرداختی را نشان دهد، دو ماه بعد نیز خواهد آمد.

اگر می خواهید محاسبه کنید که چقدر مالیات باید پرداخت کنید، می توانید مالیات را به صورت ناشناس محاسبه کنید Taxcalc.

اطلاعات بیشتر از راهنمای مالیات بر درآمد 2023 ما

  1. چه زمانی باید اظهارنامه مالیات بر درآمد بلژیکی خود را ارسال کنم؟
  2. آنلاین یا روی کاغذ؟
  3. تشکیل پرونده آنلاین
  4. آشنایی با اظهارنامه مالیاتی کاغذی
  5. چک لیست: چه مدارکی نیاز دارید؟
  6. بازگشت با جزئیات
  7. مالیات بر درآمد بلژیکی: جایی برای پنهان شدن وجود ندارد
  8. راهنمای مالیات برون مرزی
  9. اظهارنامه مالیات بر درآمد بلژیک برای خانواده ها
  10. کمک! در مورد اظهارنامه مالیاتی خود از کجا کمک بگیرید
  11. درک لایحه مالیات بر درآمد بلژیکی خود
  12. چگونه اعتراض کنم؟
  • این راهنما توسط Marc Quaghebeur، وکیل مالیاتی بین المللی در کابینت دیوید نوشته شده است. این یک مقدمه کلی بر اساس درک فعلی از قانون است. نباید به عنوان یک جایگزین مناسب برای مشاوره فردی در نظر گرفته شود. اگر سوالی دارید می توانید با کلیک بر روی نام او با او تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *