میلان جسپرس، هنرمند بروکسلی، در اولین نمایش انفرادی، زندگی انسان را با تمام درد و شکوهش گرامی می دارد.

نقطه شروع مجموعه نقاشی ها و حکاکی های جذاب میلان جسپرس مجموعه ای شخصی از عکس های دوره است.

در اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، آنها در اولین نمایش انفرادی او کابینت های ویترین را پر کردند. سنوتاف ها، در گالری Huberty & Breyne.

این کابینه کنجکاوی که شیفتگی به تاریخ و آیین‌های پیرامون مرگ را آشکار می‌کند، بر ژست‌های عمدتاً رسمی افراد با طبقات و قومیت‌های مختلف متمرکز شده است. این طلوع عصر عکاسی بود و تضاد بین آداب و رسوم قدیمی و فناوری جدید روشنگر است.

به دنبال سکانس امروزی جسپرس از 27 اثر جدید و بسیاری از این چهره‌ها به امروز منتقل می‌شوند، البته در تصاویری مملو از تاریخ و نماد. تکنیک این هنرمند در لایه‌بندی دقیق آبرنگ و شستشو به طرز وحشتناکی این تصاویر آرشیو را بازسازی می‌کند. تمرین‌های واقع‌گرایی با پس‌زمینه‌های قهوه‌ای تنظیم می‌شوند که بیشتر با مواد الهام‌بخش طنین‌انداز می‌شوند.

files_fichier_19052_yellowcrippledfigure-c-jespers

فراتر از قلم موی پیچیده، چشم بیننده به سمت موضع غرورآمیز این چهره ها، علیرغم یا به دلیل رنج های فیزیکی که اغلب متحمل می شوند، جلب می شود. منسوجات نفیس رنگ آمیزی شده پرتره ها نیز زیبایی معاصری را القا می کند.

استفاده از منسوجات رنگ‌آمیزی، از رنگ‌های تند تا چین‌های مجلل، برای تعالی این لحظات و موقعیت‌های تاریک‌تر است. جسپرس که هنر خود را در کودکی با نقاشی مجسمه های فانتزی مینیاتوری تقویت کرد، می گوید: «شما می توانید زیبایی را در چیزهایی که دشوار هستند پیدا کنید.

که در قالب های پزشکی دلفتور (تصویر اصلیجسپرس یک عکس وحشتناک معروف از سربازان مجروح جنگ جهانی اول را با ماسک های مصنوعی که برای پنهان کردن جراحات صورت آنها ساخته شده بود، زیر و رو می کند. او با نقاشی الگوی آبی و سفید چشمگیر سفال هلندی دلفت بر روی برخی از ماسک های صدفی، تصویر را تغییر می دهد. علاوه بر معرفی یک نقطه بعید از زیبایی، گنجینه چینی چینی را تداعی می کند که نماد غارت استعمار است.

files_fichier_19324_baigneurs-de-rance-c-milan-jespers-

این اختلاف جذاب به عنوان یک موضوع تکراری در کار جسپرس، که در سال 2015 از بخش کمیک استریپ سنت لوک فارغ التحصیل شد، عمل می کند. Baigneurs de Rance نشان دهنده GI های آمریکایی در حال استراحت در یک محیط جنگل. عنوان آن به سنگ مرمر قرمز آهکی اشاره دارد که زمانی در شهر Hainaut رنس استخراج شده و در قلعه ورسای استفاده می شد. پس‌زمینه تک‌رنگ محو اثر در مقیاس بزرگ‌تر با الگوی قرمز و سفید این پیکره‌های تقریباً خزنده خنثی می‌شود. در طرح کلی سر آنها از کولاژ کاغذی استفاده شد تا توجه بیشتر بر تعامل موجودات عجیب و غریب با طبیعت متمرکز شود.

files_fichier_19053_nolimetangere-c-jespers

حکاکی نیز در آثار او نقش بسزایی دارد. جسپرس اشاره می کند Noli me tangere (به من دست نزن)، که صحنه کتاب مقدس با مریم مجدلیه را بازسازی می کند. اما نقش‌ها معکوس می‌شوند، به طوری که این زن است که به جای مسیح، درخواست می‌کند که او را لمس نکنند، و بدین ترتیب مسئله خاردار فعلی رضایت در روابط جنسی را تداعی می‌کند.

کشیش دلفت

یکی از انگیزه های جسپرس برای کاوش در تاریخ این است که به گذشته رنگ ببخشد تا بعد دیگری به آن ببخشد. جهان من همچنین نتیجه وسواس من نسبت به بدن، مرگ و تشریفات پیرامون آن مانند ماسک و گچ است. کاوش او در مورد مناسک پیرامون مرگ و غم و اندوه بر رمز و راز، درد و شکوهی متمرکز است که آنها را در بر می گیرد.

این بازی مداوم با تضادها نشان دهنده مجموعه ای از درگیری های عمدی است که برای شوکه کردن و برانگیختن واکنش طراحی شده اند. آنها رابطه امروز ما با گذشته را زیر سوال می برند – زمینه سازی مجدد بصری و منحصر به فردی که همیشه زندگی انسان را ارج می نهد.

سنوتاف ها
تا 17 خرداد
هوبرتی و برین
Place du Châtelain 33
ایکسل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *