محاکمه حملات تروریستی بروکسل در میان پرونده های اصلی دادگاه که در پاییز امسال آغاز می شود

به گزارش بلگا و بروز، محاکمه حملات تروریستی 22 مارس 2016 در بروکسل از ماه آینده در آغاز سال قضایی جدید آغاز خواهد شد.

جلسه مقدماتی در 12 سپتامبر به طور رسمی آغاز خواهد شد و دادگاه رسمی قرار است در 10 اکتبر آغاز شود.

ده نفر در حال محاکمه هستند: صلاح عبدالسلام، اوساما عطار، محمد ابرینی، سوفیان عیاری، اسامه کرایم، علی الحداد آصوفی، بلال ال ماخوخی، هروه باینگانا محیروا، و برادران اسماعیل و ابراهیم فارسی.

دوازده هیئت منصفه موقت، با 24 هیئت منصفه ذخیره، که همگی از مجموع 600 نامزد در 10 اکتبر پس از یک جلسه مقدماتی در 12 سپتامبر انتخاب خواهند شد، درباره حکم تصمیم خواهند گرفت.

این حملات تروریستی که به آن بمب‌گذاری‌های 2016 بروکسل نیز گفته می‌شود، شامل سه بمب‌گذاری انتحاری هماهنگ بود: دو بمب‌گذاری در فرودگاه بروکسل در Zaventem و یکی در ایستگاه متروی Maelbeek در بروکسل. بمب دیگری نیز در بازرسی از فرودگاه کشف شد.

در این بمباران ها 32 غیرنظامی کشته و بیش از 300 نفر زخمی شدند که این مرگبارترین حمله در خاک بلژیک از زمان جنگ جهانی دوم است. دولت بلژیک در پی این رویداد سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

دولت اسلامی عراق و شام (داعش) مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت و گروهی که بمب‌گذاری‌ها را طراحی و اجرا کرد، همان گروهی بود که در حملات نوامبر 2015 پاریس دست داشت.

اظهارات قربانی در جریان محاکمه

برخی از قربانیان حملات تروریستی در دادگاه آتی سخنرانی خواهند کرد. این که آیا آنها این کار را به عنوان یک طرف مدنی یا به عنوان شاهد انتخاب می کنند، در 12 سپتامبر اعلام خواهد شد.

اولین رئیس دادگاه استیناف بروکسل، لورنس ماسارت، که ریاست دادگاه استیناف را بر عهده خواهد داشت، فهرستی از شهود را به همراه دادستان عمومی فدرال، احزاب مدنی و مدافع تهیه خواهد کرد.

از دیگر پرونده‌های مهم در تقویم قضایی می‌توان به قتل یک افسر پلیس، سرقت الماسی که یک دهه پیش در فرودگاه بروکسل روی داد و پرونده VRT در مقابل بارت دی پاو، تهیه‌کننده تلویزیونی، که به آزار جنسی متهم و به شش ماه محکوم شد، اشاره کرد. در زندان، با مجازات تعلیقی، به دلیل تعقیب پنج زن.

دی پاو درخواست میلیون‌ها غرامت برای آنچه که او می‌گوید پایان زودهنگام قرارداد در پی چندین اتهام رفتار متخلفانه بود.

عکس: سایت Justitia در ساختمان سابق ناتو در هارن © Belga/Nicolas Maeterlinck

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *