مستاجران بروکسل اولین فرصت خرید را دارند که صاحبخانه ملک را برای فروش بگذارد

پارلمان بروکسل به پیشنهادی چراغ سبز نشان داده است که در صورت فروش مسکن به مستاجران اولویت می دهد.

در متنی که توسط نوال بن هامو، وزیر امور مسکن بروکسل ارائه شده، آمده است که صاحبخانه ها در صورت تمایل به فروش خانه خود باید به مستاجران خود اطلاع دهند و قیمت و شرایط فروش را ذکر کنند و به آنها حق تقدم بدهند.

پس از آن مستاجران 30 روز فرصت دارند تا تصمیم بگیرند که ادامه دهند یا خیر – و تنها در صورتی که خودشان از خرید ملک خودداری کنند، خانه یا آپارتمان برای فروش عمومی گذاشته می شود.

اگر مستاجر امتناع کند و خریدار احتمالی دیگری پیشنهادی با قیمت کمتر یا با شرایط مساعد ارائه دهد، موجر یا سردفتر اسناد رسمی باید به مستاجر اطلاع دهد که پس از آن هفت روز اضافی برای پیشنهاد خرید ملک فرصت دارد.

با این حال، این حق مستاجران در مورد املاک مبله، اجاره های کوتاه مدت (قرارداد تا سه سال)، اجاره فرعی، آپارتمان های اجاره مشترک، خوابگاه های دانشجویی یا فروش های بین خانواده اعمال نمی شود.

خوزه گارسیا، دبیرکل اتحادیه مستاجران بروکسل، گفت: با توجه به همه این محدودیت‌ها، در حالی که این اصلاحات اصولاً اصلاحات خوبی است، «ما فکر می‌کنیم که با توجه به وضعیت اقتصادی، تعداد کمی از این اصلاحات وجود خواهد داشت».

از سوی دیگر، گارسیا گفت که این پیشنهاد “توسعه بسیار جالب تری” به همراه دارد.

او گفت: «این واقعیت که به مستاجر قبل از فروش اخطار داده می شود به این معنی است که او می تواند بهتر از خود دفاع کند.

برخی می توانند اجاره نامه خود را ثبت کنند، برخی دیگر می توانند در مورد خروج زودهنگام مذاکره کنند، و با این حال مستاجران بیشتری می توانند با بیان موثرتر حقوق خود در آنجا بمانند.”

جای تعجب نیست که این پروژه در بین صاحبخانه ها بسیار کمتر مورد استقبال قرار می گیرد، زیرا می گویند فروشندگان آزادی بسیار کمتری در فروش املاک خواهند داشت.

اولیویه دی کلیپل، رئیس اتحادیه ملی مالکان و مالکان مستقر در بروکسل (SNPC) گفت: “اگر به این قانون احترام نگذارید، عواقب بسیار سنگینی در پی خواهد داشت.”

در متن آمده است که در صورت رعایت نکردن قوانین، فروش باطل خواهد بود. در صورت عدم رعایت موجر، مستاجر حداکثر تا یک سال فرصت دارد تا فروش به متقاضی دیگری را لغو کرده و ملک را خریداری کند.

دی کلیپل استدلال کرد که پیروی از قانون پیشنهادی بسیار دشوار خواهد بود. او گفت: “یک سری مشکلات وجود دارد که در آن ما خود را در مقابل افرادی خواهیم دید که ادعا می کنند مستاجر هستند اما نیستند یا هستند، اما سردفتر نتوانسته است صحت این موضوع را تأیید کند.”

بنابراین SNPC از مستاجرینی می خواهد که قرارداد اجاره ثبت شده مناسبی را در اختیار داشته باشند، می توانند در هنگام فروش خانه خود، این حق انفعال را مطالبه کنند.

در مجلس هم متن منتقدان خودش را داشت. در حالی که اپوزیسیون جناح چپ PTB از این پیشنهاد حمایت کرد، احزاب راست میانه MR و N-VA به آن رای منفی دادند.

از نظر آنها، اقدام جدید بازار را مختل می کند، ناامنی قانونی ایجاد می کند و حقوق مالکان را متوقف می کند، همچنین خاطرنشان می کند که مالکان کوچکتر و سرمایه گذاران قبلاً به طور فزاینده ای برای اجتناب از سرمایه انتخاب می کردند.

برای Mathias Vanden Borre از N-VA، طرح جدید محدودیت جدیدی را برای سرمایه‌گذاری‌ها ارائه می‌کند که «به شدت در بازار مسکن بروکسل با کیفیت متوسط ​​مسکن آن مورد نیاز است» و به این معنی است که خرید خانه شخصی شما با قیمت مناسب روز به روز دشوارتر می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *