کمپین لیگ خانواده ها برای کارگران برای گرفتن مرخصی سالانه با حقوق بیشتر

به گفته اتحادیه خانواده‌های بلژیک، گروه مدافع حقوق خانواده‌ها در بروکسل و والونیا و چندین اتحادیه کارگری، کارگران بلژیک هر سال مستحق روزهای بیشتری مرخصی با حقوق هستند، زیرا این کشور از برخی از همسایگان اروپایی خود عقب است.

حداقل قانونی برای مرخصی استحقاقی در بلژیک در حال حاضر 20 روز است – مانند هلند – در حالی که آلمان و فنلاند 24 روز، فرانسه، دانمارک و سوئد 25 روز، لوکزامبورگ از 26 روز بهره مند هستند و اسپانیا با 30 روز در صدر فهرست قرار دارد.

اتحادیه خانواده ها و CSC (کنفدراسیون اتحادیه های مسیحی)، FGTB (فدراسیون عمومی کارگران بلژیک) و MOC (جنبش کارگران مسیحی) می گویند که همه کارگران تمام وقت در بلژیک باید از پنج روز اضافی برخوردار باشند – به عبارت دیگر، 25 روز مرخصی سالانه.

کریستف هنسن، نماینده چپ میانه لوکزامبورگ در اروپا گفت که باید هماهنگی بیشتری در این قاره وجود داشته باشد تا “افرادی که در هر دو طرف مرز کار می کنند” در نظر گرفته شود.

هانسن، یک پدر، گفت: «20 روز واقعاً بسیار کم است. «کودکان اغلب مریض می شوند. گاهی اوقات از روزهای تعطیل برای آن استفاده می شود.»

ماری هلن اسکا، دبیر کل CSC همچنین از خانواده های کم درآمد و با درآمد بالا خواست که هنگام درخواست برای روزهای تعطیل اضافی، از حقوق یکسانی برخوردار شوند. ارقام نشان می دهد که والدین کم درآمد نسبت به خانواده هایی که درآمد آنها بیش از 3000 یورو خالص در ماه است کمتر از تعطیلات تکمیلی برخوردار هستند.

با این حال، مذاکره با شرکت ها دشوار است، زیرا در بلژیک، بیش از 40 سال است که تعداد روزهای مرخصی سالانه با حقوق افزایش یافته است.

اسکا می افزاید: «روزهای مرخصی اضافی اغلب موضوع مذاکره بوده است، جایی که کارگران نمایندگان اتحادیه دارند. در جایی که اینطور نیست، 20 روز قانونی است، توقف کامل. به همین دلیل است که ما می خواهیم همه کارکنان شرکت های دولتی و خصوصی بتوانند 25 روز مرخصی بگیرند.

این سازمان ها می گویند که 25 روز حداقل است تا به کارگران، به ویژه والدین اجازه دهد تا تعادل مناسب بین کار و زندگی داشته باشند. همچنین به توقف خستگی، بیماری و فرسودگی شغلی والدین کمک می کند.

اما همه موافق نیستند. مونیکا دی یونگه، مدیر عامل فدراسیون کارگران بلژیک (FEB) گفت که روزهای تعطیل اضافی “هزینه هنگفتی برای مشاغل خواهد داشت”.

او به ویژه به این اقدام برای اجازه دادن به بلژیکی ها یک روز تعطیلات اضافی در 8 مه اشاره کرد و گفت که این “غیر مسئولانه” است. برای De Jonghe، کارمندان در حال حاضر این شانس را دارند که 80٪ در هفته کار کنند، معیاری که تأثیر کمتری بر اقتصاد خواهد داشت.

از نظر تعطیلات رسمی، بلژیک نیز وضعیت خوبی ندارد – با 10 مورد، مانند فرانسه، در مقایسه با 14 در اسپانیا و 15 در اسلواکی. فقط هلند، ایرلند و دانمارک با 9 عدد کمتر هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *