چگونه یک شکلات‌ساز بلژیکی به منطقه پر درگیری ویرونگا در کنگو راه نجات می‌اندازد.

محل زندگی یک چهارم گوریل های کوهستانی جهان، پارک ملی پرآشوب و در عین حال زیبای ویرونگا در آفریقا، همیشه با تولید شکلات خوشمزه مرتبط نبوده است.

اما به لطف یک پروژه مردم‌شناسی به رهبری شکلات‌ساز برجسته بلژیکی، Dominique Persoone، قنادی از این منطقه اکنون قفسه‌های مغازه‌ها را پر می‌کند.

مردم محلی در و اطراف ویرونگا برای کشاورزی و تولید شکلات در این منطقه با زیبایی طبیعی برجسته که در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) قرار دارد، کمک شده اند. شکلات که از برداشت غنی دانه های کاکائو موجود در این حوضه شرقی کنگو تهیه شده است، به عنوان یک راه نجات برای جوامع در بهشت ​​گرمسیری معروف به پارک آتش و یخ شناخته می شود.

این ابتکار مشترک توسط Persoone مستقر در بروژ رهبری می‌شود و به منطقه – قدیمی‌ترین پارک آفریقا – یک ستون اقتصادی کمک می‌کند. شکلات سازی شغل، خانه، مهارت های کاری و تحرک اجتماعی جدیدی ایجاد کرده است.

Personne، شکلات‌ساز سال 2023 Gault & Millau می‌گوید: «می‌خواستم چیزی را به مردم برگردانم و به‌عنوان تشکر از بخت خوبی که در زندگی‌ام داشته‌ام، کاری مثبت انجام دهم.

ویرونگا که قبلاً توسط جنایات خشونت‌آمیز، شکار غیرقانونی، شیوع مرگبار ویروس ابولا و درگیری‌های اجتماعی آسیب دیده بود، برای حل مشکلات متعدد خود فریاد می‌زد. بیشتر مردم محلی تا همین اواخر از این که پارک سرشار از دانه های کاکائو است بی خبر بودند و تعداد کمی از آنها طعم شکلات را چشیده بودند.

علیرغم مشکلات حاد اجتماعی-اقتصادی منطقه، به دلیل چشم انداز خیره کننده و زیستگاه طبیعی که برای طیف وسیعی از گیاهان و جانوران فراهم می کند، به عنوان میراث جهانی شناخته شد. حفظ آینده این پارک که گونه های در خطر انقراض مانند گوریل های کوهستانی را در خود جای داده است، حیاتی بود.

پیرسون در پی سفرهای منظم به این منطقه، دیدگاه خود را برای بهبود کیفیت زندگی مردم منطقه دنبال کرد. برند Virunga Origins اکنون در حال پیشرفت است و این پروژه یک نیروگاه برق آبی برای تامین انرژی کارخانه و منطقه اطراف آن تامین مالی کرده است. این توسط بنیاد پادشاه بودوئن تأیید شده است، که پایداری و تغییرات مثبت را در آفریقا و سراسر جهان تقویت می کند.

این پروژه همچنین از حمایت جهانی تأثیرگذار بنیاد World We Want، متیو بریس، مؤسس شرکت Bean-to-Bar بلژیکی، و دیمیتری مورلز، مؤسس و مدیر اجرایی Envirium Life Sciences، یک پروژه سبز پایدار برخوردار است. مستقر در بلژیک

Persoone مالک برند بلژیکی مشهور جهان، The Chocolate Line است که دارای شعبه هایی در بروژ و آنتورپ است. او نه تنها دانه های کاکائو را برای تولید شکلات باکیفیت خود می خرد، بلکه زمان و پول خود را صرف تامین مالی و حفظ عملیات تولید شکلات در ویرونگا می کند.

پس از 30 سال فعالیت در این کسب و کار، او دانش و مهارت های بسیار تنظیم شده خود را برای کمک به جویندگان کار مشتاق در Virunga به اشتراک می گذارد تا آینده ای روشن تر را تضمین کنند. Persoone یک نقش آموزشی را در خاک خانگی در بروژ و همچنین در کارخانه Mutwanga در DRC انجام می دهد.

خط شکلات

او اخیرا راجر موهیندو مارارو، دانشجوی 33 ساله شیمی و کشاورزی را به بروژ دعوت کرد تا بتواند هنر شکلات سازی را به همکاران کنگو در خانه منتقل کند. دانش آموز با نگاه کردن از پنجره اتاق خوابش در پس زمینه درختان کاکائو بزرگ شد و در ابتدا با تماشای آموزش های آنلاین اصول اولیه را به خود آموخت. (تصویر بالا سمت راست با دومینیک پرسون (سمت چپ) و دیمیتری مورلز).

هنگامی که در اوج اپیدمی ابولا در سال 2016 به عنوان یک بهداشتکار کار می کرد، خبر افتتاح کارخانه Mutwanga را شنید و درب آن را زد تا تعهد خود را به علت اعلام کند. Muhindo Mararo به دلیل استعداد طبیعی و مهارت های کسب شده زیر نظر Persoone که شاگرد سابق سرآشپز بریتانیایی مشهور جهان، هستون بلومنتال است، اکنون یک استاد شکلات ساز کنگو است.

پرسون در تلاش خود برای بهبود زندگی مردم محلی نوع دوست بوده است. او تجهیزات کارخانه را با پول نقد خود خریداری کرد و با افتخار اعتراف کرد که یک ریال از این پروژه به دست نیاورده است. سود حاصل از برند Virunga بودجه اداره تجارت و پرداخت دستمزد نیروی کار محلی را تامین می کند. شکلات‌ها نیز در فروشگاه‌های خودش در بلژیک به فروش می‌رسد.

حمل ماشین آلات سنگین به منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی پارک و هزینه های بالای تحویل، از نظر لجستیکی چالش برانگیز است. اما اقتصاد دایره‌ای رو به رشد و روحیه «می‌توانم» شخص Persoone به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند. او که همیشه به پایداری فکر می کند، می گوید: «من یک آسیاب کاری سابق از هند خریدم که همان نتیجه را برای دانه های کاکائو به دست آورد.

خط شکلات

پرسون همچنین از نزدیک با شاهزاده امانوئل دی مرود، یک محیط بان و مردم شناس که از سال 2008 مدیر پارک ملی ویرونگا بوده است، همکاری می کند. هر دو اذعان می کنند که نبرد برای ریشه کن کردن فقر و رهایی از جرم و جنایت یک معمای بسیار پیچیده است که نمی توان یک شبه آن را حل کرد. مشاغل پایدار مانند کارخانه شکلات سازی.

«مردم شکار غیرقانونی و دزد می‌کنند، زیرا باید به خود و فرزندانشان غذا بدهند، بنابراین خوب نیست که وارد شوید و به آنها بگویید که این کار را متوقف کنند یا آنها را مجازات کنند. من معتقدم که اگر بخواهیم به آنها بیاموزیم روش دیگری از زندگی وجود دارد، ممکن است به آرامی همه چیز تغییر کند.»

دیمیتری مورلز از Envirium Life Sciences نیز این عقیده را به اشتراک می گذارد: «ما می توانیم با پرداخت دستمزدهای مناسب به کشاورزان و کارگران کارخانه، چیزها را تغییر دهیم و همچنین باید از تنوع زیستی در Virunga محافظت کنیم. ما نمی توانیم کشاورزان را از دست بدهیم، بدون آنها کل پروژه وجود نخواهد داشت.»

پرسون در نگرش شخصی خود به آینده پروژه فلسفی است: «اگر بتوانیم آرامش و اشتغال را به این منطقه زیبا بیاوریم و کمی امید بپاشیم، خوب است. من آن را شادی مضاعف می نامم، زندگی بهتری برای مردم ویرونگا به ارمغان می آورد و آنها می توانند شکلات بخورند!»

عکس ها: The Chocolate Line; پرسونه، مورلز و موهیندو مارار (ج) Envirium Life Sciences

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *