20 سال پس از روی آوردن به یورو، فرانک بلژیک همچنان برای مبادله وارد می شود

با وجود گذشت دو دهه از تغییر پول ملی بلژیک به یورو، مردم همچنان فرانک های قدیمی بلژیک را پیدا کرده و آن ها را به بانک ها می آورند تا مبادله شوند.

بانک ملی بلژیک (NBB) سال گذشته 1.2 میلیون یورو اسکناس قدیمی بلژیکی را مبادله کرد.

در حالی که یورو در 1 ژانویه 2002 جایگزین فرانک بلژیک شد، به نظر می رسد بسیاری از مردم هنوز هم آن را پس از دهه ها پیدا می کنند.

تخمین زده می شد که در پایان سال 2001 بیش از 270 میلیون یورو ارز قدیمی تر در گردش بود و هنوز نزدیک به 15 میلیون یورو برای مبادله به NBB راه پیدا نکرده است.

در مجموع 94.6 درصد از اسکناس های قدیمی از زمان تغییر مبادله شده است.

اسکناس‌های بزرگ‌تر خیلی سریع‌تر از اسکناس‌های کوچک‌تر برای مبادله دریافت می‌شوند، و بسیاری از بلژیکی‌ها هنوز به دلایل نوستالژیک سکه‌های قدیمی را نگه می‌دارند.

تنها 0.73 درصد از اسکناس های 10000 فرانکی، 1.41 درصد از اسکناس های 2000 فرانکی و 1.39 درصد از اسکناس های 1000 فرانکی مبادله نشده است.

اما برای اسکناس‌های 100 فرانکی که تصاویر و چهره جیمز انسور، نقاش اوستندی را نشان می‌دهد، 11.61 درصد هنوز مبادله نشده است.

وقتی صحبت از اسکناس‌های 200 فرانکی می‌شود که مخترع بلژیکی آدولف ساکس را نشان می‌دهد، 9.62 درصد آن هنوز در دست شخصی است.

NBB تخمین می زند که بیش از 10 میلیون اسکناس هرگز رد و بدل نخواهد شد.

آنها گم شده اند، نابود شده اند (مثلاً در یک آتش سوزی)، افرادی که اکنون فوت کرده اند، به خوبی پنهان شده اند، خود را در خارج از کشور پیدا کرده اند، یا ممکن است توسط دارندگان آنها که احساس می کنند ارزش تلاش برای سفر برای تبادل آنها را ندارد، منتقل شده اند. بلژیک، NBB در گذشته توضیح داده است. آنها همچنین توسط کلکسیونرها نگهداری می شوند.

اسکناس‌هایی که از سال 1944 توسط NBB منتشر شده‌اند، می‌توانند در هر زمانی با ارزش خود به یورو مبادله شوند.

اما اسکناس های 20 و 50 فرانکی (که در آن زمان توسط وزارت خزانه داری بلژیک منتشر شد) و تمام سکه های قدیمی دیگر قابل مبادله نیستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *